Dokaz izdavaštvo
„Imam veoma loše pamćenje… Veliki deo mog pisanja je način da sećanja vratim u život. Da istražim ono što ostaje, makar samo osećanja. Želim da sačuvam ono što je izgubljeno.”
(Nina Vehe za onlajn magazin Vi)
„Način na koji autorka dozvoljava svakom članu porodice da u trenutku postane glavni lik, i način na koji svaki to učini tako ubedljivo da zaboravite na sve ostalo, zaboravite prethodne miljenike i postanete privremeno opsednuti ovim jednim detetom, dok istovremeno individualna priča daje na dubini ostatku priče i porodici kao celini, to je jednostavno divno. Ne divno zato što je tako vešto urađeno, već zato što vas podseća da svako u sebi nosi mali univerzum, nešto veliko i duboko što nikada ne možete u potpunosti da razumete.”
– Expressen
Testament je prodat u Švedskoj u više od 120.000 primeraka
Švedski kritičari ovaj roman često upoređuju sa danskim filmom „Proslava” (Festen) Tomasa Vinterberga iz 1998. godine
„Porodična priča smeštena u finski Tornedal gde je očev mrak obojio živote. U Testamentu, Nina Vehe na intenzivan i živopisan način opisuje kako članovi porodice oblikuju svoje živote na različite načine na osnovu tog nasleđa.”
(iz obrazloženja žirija za nagradu Švedskog radija 2020. godine)
Nina Vehe u svom domu
Teme kojima se bavi roman:
Foto-atmosfera romana
  • disfunkcionalni porodični odnosi
  • mentalno i fizičko nasilje
  • laž i manipulacija
  • buđenje seksualnosti
  • toksični bračni odnos
  • lojalnost i izdaja
  • novi život nakon razvoda
  • (ne)prihvatanje nametnutih rodnih uloga
// U svim vezama postoje trenuci, možda ih ne primetiš kad se pojave, ali kad se osvrneš unazad, možeš ih sagledati i znati kao da se tad, baš u tom času, delić ljubavi koju smo imali okrnjio i potrošio, i ako dovoljno krunimo taj kameni blok, naposletku ništa ne ostane, i ništa se ne može popraviti. Nepopravljivu štetu čini rezbarenje po drvenom postolju zajedništva.
Bilo kako bilo, negde usput se jedan, ako ne srećan, onda barem održiv brak izmenio i pretvorio u nesrećan. Možda je oduvek bio osuđen na neuspeh, možda put beše neumoljiv, a od njega nemoguće odstupiti. Možda je tako bilo za sve njih. A možda je tako za svakoga?
Eska je od takvih misli uhvatio nemir, a dlačice na vratu su mu se naježile. Ništa ga nije plašilo više od pada u kandže sopstvenoj sudbini koju je nemoguće promeniti. U to nije hteo da veruje. Više od svega želeo je da preuzme vlast nad sopstvenim životom i sudbinom. Da ne ide istim putem kao roditelji. Sad je prvi put bio ispunjen nekom vrstom tihog prebledelog besa, osećanjem da mu se žuri, kako mora odmah da dela, te da mu nikakav skot neće stati na put.
Moralno pravo bilo je na njegovoj strani, u to beše uveren. Ako bi gore bio sudija koji bi na dan svođenja računa odlučivao ko je postupio ispravno, a ko pogrešno, presudio bi u Eskovu korist. Moglo bi se reći kako to što je uradio možda nije bilo moralno ispravno, ali je i te kako bilo moralno opravdano. I postupio je na svoju ruku, kao svoj čovek, a to, to je bio osećaj da vlada situacijom. Osećaj je bio sasvim nov i sjajan.
Esko, čovek koji dela. //
Odlomak
SCARS AND HOPES (Ep. 5): "Testament", Nina Vehe
NORDIC NOIR | SAVREMENA KNJIŽEVNOST | KLASICI
Prijavi se na naš Newsletter:
© 2021 Dokaz izdavaštvo. Sva prava zadržana.
Web Shop Design by: Blend Graphics